fredag 27 januari 2017

Tittar på solpaneler.

Nu är det dags att börja grotta ner sig i solpaneler, vilka ska jag välja och varför?
Efter lite diskussion på http://www.solcellforum.se/ så är det i alla fall bestämt att jag ska bygga ut min nuvarande sträng med exakt samma paneler som sitter där redan, så 2st JA-Solar 290W ska inhandlas (totalt 10).
Nästa rad kommer att få en egen sträng (strömkrets), den påverkas då inte av de "gamla" panelerna, så jag kan välja fritt vilka jag vill ha på den.
Kraven för de nya panelerna är:
1. Dom ska vara monokristallina, dvs svarta.
2. Dom ska vara i ca samma fysiska mått som de gamla.
3. Dom ska vara max samma tjoclek som de gamla.
Detta för att det inte ska se konstigt ut på taket. Tjockleken är viktig för jag vill inte få en kant uppåt på nedre raden där snön kan fastna.
Hos http://www.solcellsgrossen.se/ som jag just nu tänker köpa från, har dom inte så många alternativ som passar in i mina krav, så det lutar åt att antingen köpa 11st till JA290W, eller att köpa 11st Trina Solar 275W.
TS är betydligt billigare än JA, men samtidigt så vet jag att JA fungerar bra när det är låg solinstrålning (mulet, midnattssol, middagsmörker osv), jag vet inget om Trina.
De två alternativen ger ett slutresultat om.
Alt 1. 21st JA290W = 6,09kWp
Alt 2. 10st JA290W + 11st TS275W =  5.93kWp (-160Wp)
Alt 2 är cirka 8000kr billigare, så det är svårt att räkna hem alt 1.
Dags att läsa på lite mer om Trina Solar helt enkelt :-) Blir nog beställning av varor i slutet av februari, mitten av mars någonstans.
Trina Solar 275W mono