söndag 16 juli 2017

Slut på midnattssol för i år.

Nu har vi passerat den 25/7 och enligt den lista jag tittade på så ska midnattssolen ha gjort sitt för i år. Jag tänkte lite galet innan vi uppgraderade (och en bra stund efter också). Jag trodde att vi skulle få ut fler nätter med produktion nu när vi har fler paneler än i fjol, ja till och med att vi skulle köra dygnet runt hela perioden. Men så har det såklart inte blivit, vi fick i år ut 11 nätter och i fjol fick vi 15.
Så av 60 möjliga nätter, fick vi produktion under 11, produktionen har legat väldigt lågt i år, under 10W långa stunder, till och med snurrat runt 1W. I fjol trodde jag att vi låg på 40W som lägst, men det visade sig vara ett räknefel från Fronius.

Varför ger då inte 20 paneler bättre lågljusproduktion än 8st? Jo det är helt enkelt för att dom är seriekopplade, enkel ellära säger att om du seriekopplar batterier, så kommer spänningen att öka, men inte styrkan. Dvs vi får ut bra med Volt men strömstyrkan (amp) ändras inte och det är strömstyrkan som är för låg, därför kan jag ha 600V*0A=0W.
Jaja, godnatt midnattssolen, vi ses nästa år igen :-)