lördag 30 september 2017

September -17

Tja vad ska jag säga?
Det är inte lätt att vara solelsgenerator när det inte är någon sol. Under september har vi ytterst få dagar då det varit sol hela dagen, vi har även otroligt få dagar då det varit sol överhuvudtaget. Men vi har fått gott om moln, regn och dimma - alltid nått ;-)

Men trots detta så har vi såklart fått ut lite ström och vi har till och med sålt en del.
Vi producerade 313,9kWh, delar vi det i anläggningens storlek på 5,7kWp så får vi 55,1kWh/kWp, samma siffra i fjol när vi hade 2,32kWp var 66,6kWh/kWp. En klar försämring med andra ord. Av detta har vi lyckats sälja 185,4kWh eller 59,1% (i fjol 60,4kWh, 39,1%).

Jag har fortfarande inte kommit mig upp på taket och sätta i de sista skruvarna, dom är ju inte helt nödvändiga, men det kommer kännas mycket bättre i mitt huvud när vårstormarna kommer om jag vet att dom sitter där. Nå kanske på måndag...

I tabellform så ser produktionen ut så här:
Produktion: 313,9kWh
Sålt: 185,4kWh (59,1%)
kWh/kWp: 55,1
kWh/kWp rullande 12 månader har sjunkit ytterligare och ligger nu på 820 (topp notering 902).

Och i diagramform blir det så här:
Som synes så var det ganska fint i början, sen kom molnen och dimman. Nu de sista dagarna har det varit riktigt dimmigt och inte många solstrålar har nått taket, undantaget 27 och 30 - även om dom inte heller varit "rena".

Nå nu glömmer vi dom dåliga månaderna som varit och påbörjar vintern, då ska vi inte producera just något ändå ;-) Oktober planen är 145kWh (4,7kWh / dygn). November har 17 och december 0kWh.