torsdag 31 maj 2018

Nytt rekord igen 44,11kWh

"Ja då var det dax igen", för att citera en känd youtuber.

Igår slog vi återigen produktionsrekord, nu ligger det på goda 44,11kWh eller 7,35kWh/kWp Det var ganska varmt men blåste en hel del, så panelerna fick nog bra kylning (dom tappar effekt när dom blir varma). Vi maxade återigen växelriktaren under några timmar, eller från 11:25 till 15:00 med ett litet hack däremellan.

Fördelningen mellan direktförbrukning (mörkt) och sålt (ljust) blev 9,48kWh direkt och 34,63kWh sålt, 21% respektive 79%.

De dagar då det går så här bra så står sig ett system i norraste Sverige riktigt bra i jämförelse mot andra system där ute i världen. Jämförelsen gör jag genom att titta på kWp/kWp* (efficiency)
Om jag först jämför mig med system som finns i Norden, så hamnar vi på en god andra plats. Detta är då alla typer av system, med "kravet" att dom ska finnas i Norden.
Det är givetvis inte alla system som finns, det är bara dom som rapporterar till PVOutput.org och dom måste dessutom gått med i dessa grupper.
Sen kan jag även jämföra mig med system som har Fronius som växelriktare, dessa finns lite överallt i världen. Även  här hamnade vi på 2a plats.
Nu ska vi inte dra några stora växlar över det här, det är endast enstaka dagar som vi kommer så högt, vi brukar ligga bra mycket lägre i listorna. Men det är roligt när det händer.

*kWh/kWp betyder hur många kiloWattTimmar får vi ut per installerad kiloWattPeak, dvs det teoretiska max som solpanelerna kan ge. Enligt mig är det det rättvisaste jämförelse talet. Även om det påverkas av saker som taklutning, vinkel mot syd, andra skuggningar osv - så det är inte heller perfekt, men jag känner inte till något bättre.
Normalt används inte talet för så kort tid som ett dygn, då det kan variera kraftigt från dag till dag. Jag tittar normalt på det på månads och årsbasis.