måndag 16 juli 2018

Midnattssols tiden är över för i år.

I kväll är sista natten med midnattssol här i Kiruna, semestern är slut för i år - så hösten är på antågande igen. Men vi ska inte ta ut den i förskott utan fortsätta njuta av att det är sommarvärme ute, under förra veckan, så har jag för första gången på åtskilliga år kunnat gå ute med bar överkropp, shorts och flippflopps. Den här veckan ser ut att bli cirka samma med dryga 20 grader varje dag, till och med 28 på tisdag.

Om jag summerar midnattsproduktionen i år, så fick vi ut produktion under 11 nätter (av 52 möjliga). Nu har jag bara tittat om produktionen varit igång vid kl 01:00, då det är som mörkast under sommartid, jag har alltså inte krav på att produktionen ska vara igång under hela dygnet - det finns några 5 minuters intervall med nollor under nästan alla 11 dygnen. Vi har som sagt haft semester, så jag har inte koll på hur väderläget har varit här.
Nätterna ger inte många watt, oftast under 10W så det är inte direkt något som påverkar ekonomin, men det är skoj att det ger något alls när solen står precis över horisonten och rakt bakom panelerna - det är nästan så jag är sugen på att köpa någon enstaka panel och sätta dom på norr-taket, för att se om det kan ge något lite mer. Nu är jag inte överdrivet rik, så jag kommer inte göra det, utan det får stanna som en tanke :-)

Hoppas att ni som fortfarande är på, eller som påbörjar er semester, får en lika bra som vi hade.