torsdag 4 februari 2016

Solceller i Kiruna?

Jag har under en tid funderat på att sätta solceller på vårt hus i Kiruna. Men som du förstår, så är det ingen lätt uppgift att hitta information om hur dom skulle fungera så här långt norr ut. Det finns såklart ett antal mätvärden att hämta i tabeller osv, men det finns (vad jag vet) inga riktiga anläggningar som loggar så att det går att se för oss vanliga människor. det finns ett antal som laddar batterier i sin stugor men det är inte riktigt samma sak.





Ovanstående skrev jag för snart ett år sedan, dvs i början av 2015.
Nu har många solstrålar fallet på taket helt i onödan, jag har läst och läst och läst lite till.
Jag har gjort ca 17st offertförfrågningar, men långt ifrån alla har svarat. Jag har vänt och vridit på allt fram och tillbaka och synat alla skarvar. Men jag har garanterat missat en hel del ändå :-)

I vilket fall, nu har jag i alla fall bestämt mig.
Det blir en Fronius Symo växelriktare på 5kW (5.0-3-M), den har både WiFi och ethernet anslutningar till nätet, så den ska vara problemfri att få igång loggningen på.
Det blir 8st JA Solar 290W solpaneler, dom är ganska dyra men det känns som bästa alternativet just nu.
Jag är 90% säker på att det även blir en Fronius Smart Meter, en relativt dyr elmätare som mäter elförbrukningen åt båda håller, den har även en MODBUS anslutning till växelriktaren, så den uppdaterar växelriktaren med information riktigt snabbt, växelriktaren skickar i sin tur informationen till loggsidan (så förstod jag det iaf). Med den får vi en rätt så "frän" loggningssida, titta på detta system, fungerar inte länken så gå via https://www.solarweb.com/ och välj där "See Exemple system" och sedan "Fronius IT Bussolengo"

Det jag har kvar att göra är att komma åt och mäta takplåtens tjocklek, monteringssystemet blir Renusol Metasol och den monteras bara i plåten - kräver då att tjockleken på mitt aluminium tak är minst 0,5mm. De övriga monteringssystem som vi tittat på monteras i takstolarna, det kräver då att jag först borrar ett hål i takplåten, sedan byter borr och borrar ner i takstolen och sedan skruvar fast. Jag har gått och funderat på hur jag ska hitta takstolarna, jag har letat men inte sett dom. Med det här systemet hoppas jag att det är betydligt enklare.

Vi valde tillslut leverantören Solcellsproffsen men det kunde ha blivit vilken som av.
Solcellsproffsen
Solensenergi
EcoCraft
MeraSol
EgenEl (etc)
Det fanns någon till som kändes både seriös och intresserad, ber om ursäkt om jag missade någon.

Nu inväntar jag beställning och leverans, sen kör vi :-)