lördag 30 juli 2016

En ny hemsida är "klar"

Det finns ett API i Froniusen som jag varit sugen att pilla med lite, nu har jag gjort en ny hemsida som visat det mesta av det jag vill se. Det finns mycket kvar att gräva i, men jag känner mig ganska nöjd redan.
Överst på sidan finns ett skript som visar solensbana, den visar ca var solen befinner sig just nu och bakgrunden blir ljusare ju högre upp solen står - minns inte var jag hittade det skriptet, men tycker att det var snyggt. För att få fram solen så fuskade jag lite med tiden och ställde om dator klockan till på dagen för att solen skulle synas i bilden, klockan var 22:15 när bilden togs och då är solen nere.

Den röda pilen visar åt vilket håll strömmen går, på bilden så köper vi ström, när vi säljer så blir den grön och pekar åt andra hållet. Solcellen visar såklart aktuell produktion och huset visar hela förbrukningen, under huset visas hur mycket värmepumpen förbrukar.

Såg att jag gjort en liten typo, så värdena för dagens produktion och värmepumpen var X. Fixade och tog en ny bild, nu trixade jag inte med klockan, så nu är solen nere och himlen är betydligt mörkare på den här bilden :)
Jag la in en rad för kWp också, diagrammet blev inte snyggt när produktionen varit låg under dygnet (eller tidigt på morgon/fm) och värdeaxeln var satt till autoskala, nu funkar det bättre för kWp tvingar axeln att alltid visa minst 2,5kWh :-) Bilden tagen en riktigt mulen dag (igen), men vi säljer lite ändå.

För den som är observant, så har jag ett fel i diagrammet "Metoden getHours stöds inte av objektet", det är fixat nu, hade missat att tala om att X-axeln är datum...