torsdag 18 augusti 2016

Intressant kuriosa.

Såg ett intressant inlägg på Facebook idag:
"1st 250W solcell genererar under ett år lika mycket energi som ett kombinerat kyl och frysskåp förbrukar per år." Gäller då ett A++ klassat skåp.
Det gav en väldigt tydlig bild tycker jag. På bilden våran 290W panel, men som sagt det räcker med 250W.


Kunde såklart inte låta bli, utan tog det ett steg längre (eg flera steg).
Hur många paneler behöver vi för att täcka energibehovet för värme och varmvatten? dvs det som bergvärmepumpen förbrukar på ett år. Svaret blev 24st 290W paneler. Det låter ju inte alls oöverkomligt, vi får iofs bara plats med 23st på nuvarande växelriktare - men det är nära nog.
Bergvärmen drar 6100kWh per år
Solcellerna är på 290W (0,29kW)
Utbytet är 868kWh/kWp/år
Utbyte per panel 251,72kWh / år
Behov av paneler: 6100/251,72 = 24,23st, vi kommer inte hela vägen till 6,1kWp för växelriktaren är "bara" på 5kW, så den kommer begränsa max utbytet vid enstaka tillfällen. Men den kommer förmodligen inte att begränsa speciellt många kWh totalt.
En standard fråga som kommit när jag beskrivit detta är. Hur ska du driva värmepumpen, ska du bara köra den på dagen och lagra värmen i ex en acktank? Hur gör du på vintern när Ni inte har någon sol alls och energibehovet är som störst?
Jag tänker såklart inte köra värmepumpen direkt kopplad mot solcellerna, den kommer fortsätta ta sin energi från elnätet precis som vanligt. Solcellerna producerar som vanligt under dagtid. Det som inte förbrukas säljs till elnätsägaren, sedan när jag behöver strömmen så köper jag tillbaks den.
Jag använder i princip elnätet som ett batteri.
Meningen är att årsproduktionen ska vara lika stor som årsförbrukningen.