onsdag 3 augusti 2016

Lite mätningar

Inte för att det är dax än, men jag är sugen ändå.
Jag mätte idag hur mycket utrymme jag har på höger sida om skorstenen. Jag var lite fundersam på om det ryms 3 per rad där (2 i översta).
Jag räknade vågdalar på plåttaket och enligt dom så får vi plats med det tänkta antalet, vi har till och med lite marginal - med betoning på "lite".
Det kan alltså bli 13 paneler till mot den nuvarande växelriktaren, 2 till på översta raden (totalt 10) och 11st på rad 2, summa 21st.
21st 290W paneler ger 6,09kWp, vi får ut ca 85% av kapaciteten när det är soligt så då bör det kunna ge 5,2kW momentant, vilket då gör att växelriktaren som är på 5kW slår i taket mitt på dagen, än värre blir det om det är halvklart, då kan panelerna ge över 100% just när solen kommer fram bakom ett moln. Men det får jag ta (tror inte att det är någon nämnvärd förlust alls egentligen). Kanske blir nästa växelriktare en 6kW? den är bara obetydligt dyrare.

Nej nu är jag långt in i framtiden :-) Iaf i frågan om "nästa växelriktare" är det många år kvar.

Edit:
Räknade på det och 13 paneler inkl fästen och kontakter kostar strax över 38000kr. Är det värt det för ca 2,5ggr så stor anläggning? Jag tror att det vore värt, pga jag räknar med att i princip allt som de nya panelerna producerar kommer att säljas, det ger i dagsläget bra avkastning.