onsdag 21 september 2016

Sugen på egen solcellsanläggning, men har inte pengar?

Då kan kanske ETC-els hyrköps alternativ vara något för dig?
http://etcel.se/kunder/hyra-solceller-det-finstilta

Finansieringsmodellen tycker jag är mycket lockande.
Du hyr anläggningen av ETC.
Du binder upp dig till att köpa och sälja all el från ETC under hela hyresperioden.
Det smarta i det här är att du köper all el som anläggningen på ditt tak producerar, allt du betalar för den elen räknas av mot anläggningens värde. När du till slut har köpt el motsvarande vad anläggningen kostade, så övergår den i din ägo. På något sätt så får du anläggningen "gratis", du måste ju köpa ström. Nu får du anläggningen "på köpet" - se nedan.
Överproduktionen säljer du till ETC, du får betalt för den elen och du får skattelättnaden på 60öre som vanligt. Men du får inte elcert och ursprungsgaratier.
Det går att betala restvärdet på anläggningen efter 3 år.
Det går att säga upp avtalet och få anläggningen demonterad efter 3 år. Vet inte vad kostnaden för demontering kan vara.
3 år är min gränsen för att få solcellsstödet, det är därför gränsen går där.

Jag fick detta erbjudande, men tackade nej. Främst av 2 orsaker.
  1. Jag vill inte binda upp mig mot ett elbolag i så många år. Med tillräckligt många bundna kunder kan vad som helst hända med elpriset.
  2. Dom tar ett ev solcellsstöd.
Kostnaden för avtalet är.
  1. Solcellsstödet som är 20% av investeringen för privatpersoner. Just nu är det inte säkert att det kommer betalas ut något stöd, så... Men en investering på 100.000kr kan ge 20.000kr tillbaks.
  2. Elcertifikat och ursprungsgarantier. Dom tillfaller ETC under hela hyresperioden.
Dessutom tyckte jag att prissättningen för elen var mer än lovligt luddig, dom angav inga faktiska kostnader för varken köpt eller såld el. Vilket gör det omöjligt att räkna på när anläggningen är färdig betald. Det går säkert att prata med dom och få siffrorna, men jag orkade inte.
Fördelen blir såklart att om du köper el från "din" anläggning för säg 10.000kr, så får du utan det här avtalet ström för 10.000kr. Med detta får du ström för 10.000kr + en andel i anläggningen för 10.000kr.

Bra eller dåligt? Jag vet faktiskt inte. Det låter bra, men samtidigt låter det inge vidare. Jag tackade som sagt själv nej.