lördag 1 oktober 2016

Produktionsplan?

På tal om produktionsplan. Normalt så gör leverantören en produktionsplan där dom tar hänsyn till lite olika saker. Jag hade fått några sådana i samband med offertförfrågningar så jag avsa mig en plan från vår ÅF (Solcellsproffsen.se), jag avsa mig faktiskt det mesta, jag ville bara ha pris på sakerna, resten hade jag redan via tidigare offerter :-)

I vilket fall så har jag ändå en produktionsplan, den kommer (som du redan vet om du läst "Förväntad produktion") från en beräkning som jag själv gjort med en anläggning i Pajala som förlaga. Fördelen med det är såklart att den anläggningen visar faktiska värden, nackdelen är att den beräkningen bara är mot 1 år, den beräknade från ÅF brukar baseras på 5 års medelvärden. Den tar inte heller hänsyn till olikheter mellan installationerna, ex taklutning, skuggningar, azimut (riktning mot söder), mer om det nedan.
En annan fördel med min modell är att den anläggningen faktiskt producerar samtidigt som min, så jag kan jämföra vårt faktiska utfall under samma tidsperioder. Det är precis det jag gjort nu :-) För att få ett vettigt jämförelsevärde så räknar jag på hur många kWh som varje installerad kWp* har gett. Dom har 16kWp* vi har 2,3kWp* så är du nyfiken på faktiska produktionen så ta siffran från diagrammet gånger 16 resp 2,3.


Vi har startat anläggningen för full produktion den 9:e maj i år. Vad jag kan se så ser det ut som att vår anläggning producerar riktigt bra. Det ska sägas att Pajala normalt har bättre sommar än vad vi har i Kiruna, i år vet jag inte hur sommaren varit där - men här har den varit dålig. Jämförelser över ett år är också vansklig, nästa år kan det se helt annorlunda ut. Men jag har bara dessa data, så jag kör på dom.

Jag har ingen info alls om anläggningen i Pajala, förutom det som jag lyckats "luska" tag på.
Jag hittade deras sida hos SMA och där står det att dom har en SMA växelriktare (såklart), dom har paneler från Naps Saana (250Wp). Deras produktion visas också på sidan.
Jag har även hittat dom på Facebook, så jag har sett en bild på deras hus och slutligen så hittade jag dom på hitta.se, så jag har sett en flygbild på huset.
Summan av det jag luskade reda på är.
Dom har en lägre taklutning än vad vi har, dom ser ut att ha en "normal" lutning - gissar på 30-35 grader, vi har 45 grader.
Det ser ut som att huset är vridet lite mer åt väst än vad vi har.
Dom ligger några mil söder ut från oss, ca 5 mil uppskattade jag det till på kartorna.
Dom har startat anläggningen 2013, så deras paneler har "degenererats" lite mer än våra.
Jag tror att skillnaderna mellan oss är små, så vi borde kunna generera ca lika mycket per kWp.
(är det din anläggning jag pratar om? om du vill så tar jag gärna uppdateringar).

På en sattelitbild på våra hus bredvid varandra (från hitta.se), syns det tydligt att vi har en vridning åt väst. Vårt hus är nr 33 på högra sidan.

* kWp betyder den installerad max teoretiska effekten under optimala förhållanden. Dessa förhållanden uppstår nära nog aldrig i verkligheten. Räkna med en riktig max effekt på ca 85% av kWp