tisdag 22 november 2016

Årssammanställning 2016

Lite tidigt kanske, men jag känner mig helt säker på att vi inte kommer producera något mer i år. Panelerna är helt insnöade och solen är bara uppe och vänder, så den klarar inte av att tina fram dom. Just idag går solen upp kl 09:27 och ner kl 13:23 (enligt klart.se)

Så hur har det gått då? För den som inte läst hela bloggen, så har vi haft i mitt tycke dåligt väder mest hela året. Vi startade anläggningen i maj i år, så vi har kvar 2 produktionsmånader innan vi kört ett helt år (mars och april). Planen för dom är sammanlagt 428kWh.

Nog med ursäkter ;-)
Vi har producerat 1586kWh av dom så har vi sålt 633kWh dvs nästan 40% En lite överraskande hög siffra tycker jag.
Planen för de månader som vi producerat under 2016 var 1459kWh, vi har alltså producerat 127kWh över plan. Vilket i mina ögon känns konstigt med tanke på vädret, vi borde ligga under plan.
Men det är kanske inte så konstigt, om jag jämför vårt utfall med vår referensanläggning så går vår anläggning betydligt bättre än deras. Varför? Jag har ingen aning, kan det vara att våra paneler är så mycket effektivare, eller har dom haft sämre väder? Men om den producerar mindre än vår så blir planen för låg. I vilket fall om jag jämför kWh/kWp så har vi fått ut 665 dom har 564 (på hela året har dom 704), om jag gissar att vi följer plan även under mars och april så landar vi på 876, inte illa med tanke på att offerterna har räknats på 868.
Jag tog även fram kWh/kWp för det år som jag skapat vår plan mot, då hade dom 819, det var en riktigt fin sommar vill jag minnas.

Sammanfattningsvis är jag mycket nöjd med resultatet och planerar för fullt att bygga ut.

Bara på skoj, vi har som bekant 2,3kWp på taket. Vad hade hänt om vi byggt fullt från början, dvs 12,5kWp Jo då hade vi fått ut (12,5/2,3) * 1586=8620kWh (eller 10945kWh på helt år). Lite sugen blir jag ju.

Referens månadsvis, november är pågående.
Jag tror inte solen lyckas fixa det här inom en snar framtid.
Någonstans därunder finns panelerna
Produktion under 2016 (1,59MWh),
Det mörkgröna är det som vi förbrukat direkt.
Det ljusgröna är det som växelriktaren sett som sålt.

Det här är vad Vattenfall har registrerat som sålt.