onsdag 28 mars 2018

Nu när solen ligger på och alla paneler är framme, så passade jag på

Har varit hemma från jobbet idag och frun åkte iväg så jag har varit ensam hemma igen. Det var strålande sol idag, så jag fick för mig att göra ett "sol-öl". Drog igång ett kok vid 11 snåret och blev klar för en liten stund sedan (ca 16:30 var allt diskat och undanplockat). För att köpa så lite ful-el som möjligt, så försökte jag planera så att maskinerna inte var igång samtidigt och det gick ganska bra - bara bergvärmen som inte var med på planen och den lät jag bli att styra.
Jag klarade nästan hela bryggningen utan att köpa någon ström, det kom ett litet moln under några minuter och då räckte inte strömmen till. Förbrukningen gick över produktionen under 2 andra tillfällen också, den ena gången fick bergvärmen för sig att göra värme (samtidigt värmde jag lakvatten), andra gången fick den för sig att vi behövde mer varmvatten - just då kokade jag vörten.

Nu måste jag komma på ett fint namn som innehåller sol och mango :-)
Röd kurva är förbrukning, grön är produktion.
Det syns när snön åkte ner
Från pvoutput.org

Lite humlepellets går i koket,
totalt gick det i 100g mosaic