lördag 31 mars 2018

Sammanställning mars-18

Nu går solen ner och produktionen har avstannat för idag. Det är dax att sammanställa ännu en månad. Jag har varit lite kluven den här månaden, jag har sagt att jag inte ska hjälpa till att ta ner snö från taket / panelerna - det får solen ta hand om. Men den här månaden var det svårt att låta bli, den högra sidan av taket som rymmer 5 paneler har hållit kvar snön mycket längre än den vänstra sidan, så jag har flera gånger varit på väg att iaf öppna upp lite så solen kommer åt plåtarna - men jag lät bli.
Det betyder att vi bara nyttjat 76% av anläggningen en stor del av månaden. Den högra sidan släppte den 28e mitt på dagen. Tack vare att det släppte så klarade vi faktiskt månadsplanen, planen är 365kWh och vi fick ut 367kWh, av det har vi sålt 146kWh (40%).
Hade det varit värt att gå upp och göra ren panelerna då? Tja det hade kunnat ge oss 24% mer i produktion, dvs 88kWh (nu bortser jag från de dagar som alla paneler var framme). Kanske vore det värt.

I tabellform
Produktion: 367kWh
Sålt: 146kWh (40%)
kWh/kWp: 61,2
kWh/kWp 12 månader, går fortsatt ned och är nu 727,5.

Nu ser vi fram mot en solig april :-) då vi enligt plan ska få ut 742kWh. Men vi tar gärna lite mer.