måndag 18 april 2016

Mera fusk

Ja jag vet - jag skulle inte, men jag kan ju inte låta bli.
Slog igång apparaterna på fredag em/kväll och stängde av dom på söndag kväll. På fredag gav det i princip ingenting, på lördag var det återigen tjocka moln och det snöade nästan hela dagen - det gav då 5,6kWh och nytt rekord.
Dom hade lovat samma väder på söndag, så jag lämnade allt igång under natten. Men på söndag morgon när jag vaknade så var det strålande sol och det såg ut att bli en riktigt trevlig dag. Jag klev upp vid 7:00 och då producerade vi ca 150W. Solen står då bakom solpanelerna så det ska nog inte bli så mycket mer. Sen ökade produktionen på allt eftersom dagen gick. På något vis så lyckades vi förbruka i stort sett allt som vi producerade, så det gick inte ut mer än ca 1,5kWh på nätet.


Nytt produktionsrekord är nu 11,3kWh i halvklart väder. Solpanelerna levererade riktigt bra, under minst 30 minuter gav dom mer än sitt teoretiska max, dvs 2320W, det högsta värde som registrerades i växelriktaren var 2663W (eller 333W per 290W panel).


Det ser ut som om skorstenen påverkar lite på morgon ändå.
Noterar den branta stigningen på morgonen - men det kan
lika gärna ha varit moln just då.