tisdag 5 april 2016

Tänkte att jag skulle skriva lite om det svåraste.

Tänkte att jag skulle beskriva det som jag tyckte var svårast med hela bygget (förutom pappersexercisen).
Inkoppling av Smart Metern till växelriktaren. Det elektriska fixade elektrikern och det var bra beskrivet.
Men att ansluta ModBus kabeln var riktigt uselt beskrivet (tycker jag).
Först och främst, vilken typ av kabel ska användas? Jag använde en helt vanlig nätverkskabel CAT5, vet inte om det är det bästa.
Ritningen visar att Modbusen ska dras från:
Smart Metern Datamanagern
A till D+
B till D-
C till - (GND)
Men var sitter dessa portar på Datamanagern? Var sitter datamanagern? Det är inte så lätt att veta första gången man letar.


Jo om du öppnar det svarta locket i nederkant på växelriktaren, så ser du en stor orange klump där inne.

Som du ser så sitter det nu tre trådar i den. En sitter givetvis fel :-)
Här ska det i vilket fall kopplas så att.
A går till bakre raden längst till höger.
B går till främre raden längst till höger
C går till främre raden näst längst till höger.
Främre raden är den som är närmast i bild. Jag har kopplat C fel och den sitter i bakre raden näst längst till höger. Då fungerar inte avläsningen av mätaren, så nu behöver du inte testa det ;-) Glöm inte att montera motståndet mellan A och B (det sitter tejpat på sidan av mätaren).
Edit: 2016-04-19, ny länk 2020-01-26
Idag hittade jag den här PDFen och den förklarade betydligt bättre än det lilla blad som följde med:
https://www.fronius.com/~/downloads/Solar%20Energy/Quick%20Guides/SE_QG_How_To_Install_A_Fronius_Smart_Meter_EN.pdf