fredag 5 maj 2017

Första 12 månadersperioden är avslutad.

Äntligen. Igår fyllde anläggningen 1 år, så det har blivit dags att sammanställa det första driftåret. Det ska sägas direkt att det inte varit något optimalt solcellsår. Ex så hamnade vi på plats 11 (av 14) i solligan, under hösten så regnade det mer än onödigt mycket och nu under april har det snöat och snöat. Maj däremot var om jag inte minns fel en riktigt bra månad.
Jag gjorde som du kanske redan vet - en egen produktionsplan, utgångspunkten var en anläggning i vårt "närområde". Jag gjorde det ganska enkelt för mig och kopierade helt enkelt deras utfall rakt av och hamnade på ett värde att vi ska kunna producera 818kWh för varje kW som vi installerar på taket. Med 2,32kWp på taket så skulle vi alltså få ut 818*2,32=1898kWh per år. Vi fick även in ett antal offerter, de flesta av dom beräknade att vi skulle kunna få 868kWh/kWp eller 2014kWh / år.
Jag var mycket skeptisk till 868 och tyckte att det var försäljarsnack - jag hade fel :-)
Utfallet landade på 902kWh/kWp, dvs 2092kWh. Riktigt bra tycker jag. Vi har sålt 801kWh, ca 38% vilket också är betydligt mer än vad jag trodde. Men det kanske mest överraskande var nog att vi inte fick någon månad med 0,0kWh utfall - det var nära i december med 0,1 och i januari med 5,58. Jag hade så smått räknat med noll under nov, dec, jan och kanske även feb.
Nu väntar vi på snösmältningen ska bli klar, sen monterar vi upp lite fler paneler - kommer bli riktigt skoj att få producera max vad växelriktaren klarar av.