torsdag 18 maj 2017

Jag kan inte hjälpa det - det här är så roligt.

Jag har nog påpekat det några ggr redan, men jag är med i en grupp i PVoutput.org med medlemmar från runt hela globen. Kravet för att vara med i gruppen är att dom har en Fronius växelriktare. Går jag in i den gruppen och sorterar efter effektivitet (dvs hur många kWh varje installerad kWp på taket ger), så ligger vi ofta riktigt bra till. Jag går oftast in där när jag vet att vi kört på bra, så det är lite missvisande.
Ex 1 den 16e gick det riktigt bra, lite hack i kurvan men inte så farligt.

PVOutPut rapporterar då att vi är effektivast i världen, iaf i den värld som har Fronius som växelriktare och rapporterar till PVoutput och har gått med i gruppen, blir kanske inte en så stor del av hela världen men ändå. De system som har location med siffror är system som finns i Australien, siffran är postnummer så ex 4112 som är tvåa ligger i Brisbane :-)
Ex 2, den 17e gick det inte lika bra. Det var molnigt och det kom lite regn på eftermiddagen.
Vad tycker PVoutput om det då? Naturligtvis så rasar vi ner en bit i listan, men inte så illa som jag trodde.
Här ligger vi i den nedre delen, men fortfarande på sidan 1 av 8, eller plats 25 av 316.
Jag är lite förvånad över att vi producerar så pass bra med tanke på vår plats på planeten.
Men som vanligt "vi har för få dagar då solen skiner tillräckligt för att kunna konkurera under längre tidsperioder, men det är väldigt skoj de dagar det händer".