torsdag 15 juni 2017

Ganska precist avvägt med antal paneler

Jag har tittat lite på hur det producerar nu. När det varit nästintill klartblått i några dagar så syns en tendens. Solcellerna producerar som mest runt 86% av sin märkeffekt när det är rent på himlen. Det är helt normalt för dom blir varma och då producerar dom mindre. Det gör att max effekt blir 5700W*86%=4902W plus minus lite beroende av tempen.
Om vi tittar på gårdagen, då det inte var ett moln på himlen, så ser hela kurvan ut så här:
Jämnt och fint. Zoomar jag in toppen på kurvan så ser vi att den ligger precis under 5kW. Topparna ligger på 4,8 till 4,9kW.

Växelriktaren är på max 5kW, så om vi går över det så börjar den begränsa uttaget, den går upp till cirka 5040W, 5080W. Jag har tidigare försökt titta på hur mycket förluster det blir då jag sätter upp mer paneler än vad växelriktaren kan producera. Det ser ut som om förlusterna blir mkt små - det begränsar fortfarande de dagar då det är kallt, eller halvklart så panelerna hinner kylas av mer. Men det ser bättre ut än vad jag trodde. Det blir vad jag kan se ytterst små förluster även när jag får upp den sista panelen som borde tillföra 285W*86%=245W, totalt 5kW till 5,1kW
Jag är helt enkelt väldigt nöjd med vår nya anläggning :-)