torsdag 8 juni 2017

Nu har jag fått ordning på loggandet igen.

Det tog några dagar, men nu är det igång igen. Tydligen var jag tvungen att starta om dataloggern, något jag trodde skedde i samband med att jag startade om växelriktaren (den är inbyggd), men tydligen inte. Men nu är det iaf igång. Växelriktaren hade sparat all info, så inget data förlorades - det var skönt. Synd att inte Fronius kunde hjälpa mig med detta när jag kontaktade dom. Dom ville ha en teamviewer session så dom kunde gå in och titta själva, när jag erbjöd dom den, så fick jag inte något mer svar. Jag fick faktiskt svar av dom riktigt fort på mitt första mail, dom bad mig rodda lite för att dom skulle kunna köra teamviewern, jag fixade med det och mailade tillbaks - fick inte något svar av dom, så jag roddade helt i onödan :-(

Nu med facit i hand så ångrar jag lite att jag inte köpte 6kWp från början, eller kanske till och med borde ha köpt 12kWp och fyllt taket helt. Borde kanske gjort det nu istället, men det är så mkt annat som kostar så det måste vänta.
Gårdagen var halvklar igen, så produktionen hackade - men gav ändå i mitt tycke massor.
Den streckade linjen är vår förbrukning. Den gröna ytan är vår produktion och den mörka i botten av det gröna är det vi förbrukat direkt. Dvs den gröna ytan är det vi sålt, jag gillar det.

Enligt PVOutput så har vi producerat 33,28kWh och köpt 15.634kWh dvs vi producerade lite mer än dubbelt så mkt som vi köpte.
Jaja, jag ska inte tjata ihjäl er om detta, men det är skoj när det blir bra :-) Nu vill jag ha en molnfri dag, så jag får se hur mkt jag "förlorar" på att ha för mycket paneler jämfört med växelriktar storlek.

Det gick även upp ett litet ljus, varför ligger jag så himla högt i kWh/kWp listorna? Jag kom på att de flesta har som vi har nu, dvs mer solpaneler än vad växelriktaren eg klarar av, vi har nu 5,7kWp på taket och 5kW växelriktare. Det går alltså inte att köra för fullt, det gjorde det med mina 2,32kWp dom hindrades aldrig av växelriktaren. Ska bli skoj att jämföra det också framöver.