onsdag 15 februari 2017

Skada på takplåt efter stormen

Förlåt en redigt dålig bild, men efter stormen så såg det ut så här på vårt tak.

Det du ser är det en gång i tiden utbyggda takutsprånget, takfoten är fortfarande (efter många år) omålad. Uppe på den ligger takplåten, som du ser så går den hela vägen ut till vindskivan. Uppe på plåten och fäst i vindskivan ligger det jag kallar vindskiveplåten, den överlappar takplåten med ca 12 cm. Den var poppnitat mot takplåten på 2 eller 3 ställen.
Nu har i vilket fall vindskiveplåten rest sig och står i ca 45 graders vinkel, min slutsats är att takplåten också har rest sig och då pressat upp vindskiveplåten.
Idag tog jag fram stegen och klättrade upp dit. Döm om min förvåning när jag inser att takplåten sitter fast i alla skruvar och helt enkelt inte kan ha rört på sig - vad är det som bänt upp vindskiveplåten med sådan kraft att 2 eller 3 poppnitar gått av?
Edit:
Nu har fått höra att det tydligen kan bli så kraftiga vindar att vindskiveplåten vrider sig av trycket, nitarna kan vara slitna sedan tidigare... tycker ändå att det känns konstigt.