tisdag 28 februari 2017

Februari

Lite tidigt kanske, men just nu ligger det 1-2dm snö på panelerna, så dom kommer inte ge så mycket idag. Nu är klockan 14 och dom har hittills gett 0,001 kWh.
Jag uppdaterade mjukvaran i växelriktaren härom dagen och nu beter den sig annorlunda, tänkte skriva konstigt, men annorlunda är nog bättre. Den vill starta mycket tidigare nu, innan startade den när effekten steg över 30-40W och stannade när den sjunk under, nu kan den producera så lite som 1W - det känns som om den startar och stoppar oftare nu. Jag vet inte om jag riktigt gillar det, känns som om det skulle kunna slita mer på växelriktaren - men å andra sidan så får jag ut lite mer energi.

Februari planen är på 11kWh, vi landade på 41,2kWh - 365% av plan. Orsaken är nog helt enkelt så att vi normalt har betydligt mer snö i februari än vad vi har haft i år. Taket har varit helt rent i flera dagar i sträck.

Som du ser så smet det ut lite på nätet, enligt Vattenfall blev det 2,57kWh Fronius är helt överens med 2,5kWh.

I tabellformat som vanligt.
Plan 11kWh
Utfall 41kWh
Sålt 2,5kWh
kWh/kWp 17,8

I mars ska vi tydligen komma igång lite mer, enligt plan ska det produceras 141kWh, eller 4,55/dygn.

Och slutligen så har jag gjort min första och enda momsredovisning, pga de nya reglerna så behöver jag inte strula med det längre... men det var i ärlighetensnamn inte speciellt struligt.