onsdag 22 februari 2017

Solceller bra eller inte?


Fick den här filmen från Facebook, filmen är gjord av KTH Green Leap, det finns mer att läsa och titta på här dom har totalt fyra filmer och en del beskrivande text.
https://www.youtube.com/watch?v=B9GzfRaYNCo
Jag tycker själv att filmen är lite för positiv och jag har svårt att se hur solceller kan betala både ränta och amortering, men dom räknar förmodligen mot att du inte har något elavtal alls och då är strömmen riktigt dyr. Jag å andra sidan så räknar jag mot ett mycket lågt elpris - hur länge har vi kvar det?
Oberoende av elpriset, så tycker jag att den är intressant och beskrivande.

För egen del gör jag det lätt för mig och räknar ränta. Om jag satt in mina pengar på banken förra året, så hade jag inte fått någon ränta alls. Sparkonto 0% ränta, e-Kapitalkonto 0% ränta. Placeringskonto och Framtidskonto 0,05% ränta. Dom har 3 mån, resp 1år minsta spartid.
Med solcellerna har jag sparat 1560kr på 9 månader. Viket ger en sparränta på 3,5%, den siffran kommer såklart att stiga lite iom vi har 3 månader kvar - även om februari inte kommer ge speciellt många kronor. Problemet med solcellerna är att det är näst intill omöjligt att "ta ut pengarna från kontot", så "Spartiden" blir oändlig, eller iaf till vi säljer huset.

En till film, som besvarar en av de vanligaste frågor som jag får. Hur funkar det när det är mörkt/ vinter.
https://www.youtube.com/watch?v=akL8zXASOlE