torsdag 2 mars 2017

Å snön den bara....


Det här blir ett långt inlägg, det sträcker sig över flera dagar. Det passar i mitt tycke bättre att fylla på i samma inlägg för att tidslinjen följs bättre.

Å snön den bara vräker ner, det har kommit flera dm de senaste dagarna. Blir inte nått producerat alls när panelerna är under djup snö och himlen är grå/vit. Men nu ser vi en ljusning i det gråa. Enligt klart.se ska det sluta snöa om en liten stund och solen ska bryta igenom, sen blir det sol till onsdag nästa vecka dvs i 6 dagar 😊
Få se om jag gissar rätt den här gången, jag tror att solen kommer visa sig om en timme eller så (enligt prognos), men det är för mycket snö på panelerna, så det kommer inte produceras några W idag. I morgon kommer snön komma på glid och produktionen kommer igång, full fart tidigast i övermorgon. Om det blir full fart, så tror jag att vi kan få ut mellan 5 och 6kWh per dygn.
Nu så är det då bara att vänta och se hur fel jag har 😊
Snart kommer solen enligt klart.se
Klart.se säger sedan att den stannar ett bra tag - me like.
Månaden har inte startat så bra (även om det bara gått 1,5 dygn än), så vi behöver få ut lite kWh om planen ska klaras.
Edit:
Jag lägger in facit på mina antaganden här allteftersom.
Cirka kl 13:00 bröt solen igenom och just nu har vi strålande sol och riktigt trevligt väder. Anläggningen provade att starta och fick ur sig lite ström, men inte ens nog för att driva en LED-lampa i mer än någon sekund.
Total produktionen under dagen blev som förväntat mycket låg, vi fick ut 0,004kWh. Men snön har redan kommit på glid, 6 av 8 paneler är synliga, men ingen är helt ren än.
Tittar du jättenoga så kan du se lite rippel på kurvan mitt på dagen.

Jag var hem en sväng på lunchen idag och panelerna är fortfarande täckte med mycket snö, speciellt två av dom. Produktionen då låg på ca 1-10W. Nu när jag sitter på jobbet så ser det ut som om snön är på glid, prod just nu 264W och stiger. Det är ett fantastiskt fint väder nu.


Den 3/3 slutade med 2,3kWh. 6 av 8 paneler är helt rena, en har snön glidit ner en liten bit på och en är helt under snö. Hoppas och tror att det blir rent i morgon. Att tänka på är att panelerna ska ge lika mycket som den som ger sämst, frågar mig nu om det stämmer - tycker att det låter mycket med 2,3kWh om alla ska ge lika mycket som den som är helt under snön.

I dag så åkte nästan all snö av panelerna, det finns lite kvar i nedrekant av den som är närmast på bilden ovan. Solen har varit väldigt flitig även idag och strålat allt vad den kunnat. Resultat, nästan 7kWh, inte alls illa med tanke på att taket sett ut som på bilen ovan mest hela dagen (med en panel helt under snön, en panel syns bara lite av och resten rena).

Söndag och lite senare än vad jag förväntade, ca kl 13:30 ramlade så det sista av snön ner från taket. Det blev en liten sträng med snö som låg kvar på 8e panelen till 14:30 hade den smält bort. Det betyder att vi står redo att ta mot solen under måndag och tisdag med öppen famn. Jag har även missbedömt hur mycket "full fart" är, jag gissade på mellan 5 och 6kWh / dygn, idag gjorde vi 9,6kWh och vi hade inte full fart :-) Hur mycket kan det bli?

Måndag och vi har återigen haft strålande sol, panelerna har varit helt rena från snö, utfallet blev idag 11,5kWh.

Jag ska avsluta det här inlägget med en ny lärdom som jag dragit. En anläggnings värsta fiende är skuggning. Om en panel blir skuggad så drar den ner alla andra paneler till samma produktion som den sämsta... eller...
Om jag tittar på momentant maxvärde (som blir lite vanskligt iom att tidpunkten inte är exakt samma).
Med 6 paneler så fick jag ut 1,5kW, när snön gled av panel 7 och delvis 8 steg den till 1,6kW. Med 8 paneler fck vi ut 1,8kW.
1,8kW / 8    = 225W per panel.
1,6kW / 6,5 = 246W per panel.
1,5kW / 6    = 250W per panel
Det ligger helt enkelt väldigt nära, att det blir högre Watt när fler paneler är under snö, beror säkert på att även dom som är under ändå ger lite. Produktionen för 6 paneler motsvarar produktionen av 6,7 paneler (1,5kWh/0,225=6,67), produktionen för 6,5 motsvarar 7,1 paneler. Det om detta, dom lovar klart i morgon med, sen ska det mulna på och komma lite snö på onsdag. Tack solen för den här gången, hoppas att vi ses snart igen.