tisdag 28 mars 2017

3,7kWp kom igår, men...

Igår kom äntligen de nya panelerna och resten av montagematerialet, så nu har jag allt hemma och väntar bara på att snön ska smälta så vi kommer åt med skyliften. Om det inte vore för att högen med paneler har glidit lite, de har glidit av ramen på den nedersta panelen och 12st paneler á 18kg låg och vilade mot glaset på den 13e. Det syns inga skador på den, men vi antar att det kan finnas ändå, så den ska skickas tillbaks och bytas ut - den manövern är helt smärtfri att göra med min leverantör, men det tar såklart lite tid.. vilket jag för en gångs skull har gott om :-)
Paketet ser välpackat ut..
Sett bara lite längre till höger, så syns det
att något inte är helt 100%
Sett uppifrån, syns "tydligt" att panelerna
ligger på glaset på den nedersta


Nå som sagt, det är fortf mycket snö på marken så vi kommer inte komma upp på taket än på flera veckor, vad det låter som så kommer leverantören skicka en ny panel och jag tror och hoppas att den hinner komma till slutet av april - dvs inom en månad.

Edit:
Leverantören har pratat med sin leverantör och den leverantören anser att panelen inte tagit skada av detta. Jag har inte nog kunskap för att kunna säga om dom rätt eller fel, men jag kan varken se eller känna någonting speciellt, så jag får tro på vad dom säger. Men jag kommer montera den här panelen så att den blir så åtkomlig som möjligt, vilket inte blir särskilt åtkomligt ändå.
Slut edit: