onsdag 29 mars 2017

Årsbästa 15kWh

En dag med strålande sol nästan hela dagen gjorde att vi helt plötsligt producerar nästan samma mängd som vi gjorde i somras - 15kWh blankt blev det idag. Slängde ett öga på produktionen i juni och juli och då låg vi på mellan 15 och 16kWh de flesta dagarna (men det finns såklart både bättre och sämre dagar). Det trodde jag inte om mars, iofs i slutet men ändå.

Och bara för att jag nu lärt mig hur jag beräknar utfallet i Excel, så skulle det kunna se ut så här med fritt flöde på 6kWp och med min begränsande 5kW växelriktare.
Med fritt flöde skulle vi fått ut 39kWh, jag vet inte hur jag ska beräkna hur stor förlusten skulle blivit.

Äh, varför inte - vi får plats med 12kWp på taket, en sån kurva skulle sett ut så här:
Och vi skulle ha fått ut 15*(12/2,3) = 78kWh. Men det dröjer länge innan vi är där - tror jag :-)