lördag 25 mars 2017

Produktion med olika mängder paneler (beräknad).

En annan sak som intresserat mig sedan vi beställde panelerna. Det stör mig en hel del att prisskillnaden mellan en 5kW växelriktare (som vi köpte) och en 6kW endast är 300kr. Jag har sett att vi titt som tätt producerar det maximala som panelerna kan ge (ibland strax över). Hur mycket förlorar jag på att inte ha köpt 6kW växelriktaren?
Om vi först tittar på produktionskurvan idag.

En ganska jämn och fin kurva, det kom lite moln på eftermiddan, men inget att klaga på. Kurvan är klippt så att den bara visar den tid på dygnet då det har varit produktion.
Om jag räknar upp den här kurvan till de 6kWp som vi snart kommer ha på taket så ser det ut så här (för att få fram kurvan så tar jag produktion*(6/2,3)).
Det blir ett rejält lyft mot de 2,3kWp vi har idag, men två saker stämmer inte här. Det ena är att iom att vi har fler paneler så kommer anläggningen producera längre tid, den behöver inte lika mkt ljus för att komma upp i startström. Det struntar jag i i det här fallet. Men Vi har en växelriktare på 5kW, den kommer inte tillåta högre produktion än just 5kW. Vi har en period mitt på dagen som ger mer, så det korrigeras. Då ser kurvan ut så här:

Här syns det klart och tydligt att produktionen slår i taket en liten stund mitt på dagen. Vad jag kan tolka så försvinner det inte så många kWh. Det ska sägas att vi idag gjorde 13,6kWh produktions rekordet är på nästan 18kWh.
Säg att vi istället "bara" sätter upp 5kWp för att matcha växelriktaren och inte riskera att förlora något på toppen, hur skulle det se ut? Vi gör samma manöver produktion*(5/2,3) och får den här kurvan

Det ser ut att bli en ganska stor vinst i att överdimensionera lite. Känns som om det inte gjorde så mkt att jag valde "fel" växelriktare ändå :-)
Jaja, det här är inte rekorddygnet, hur skulle det se ut med 6kWp begränsat?


 Här är det lite svårare att se, det var betydligt hattigare produktion den dagen, men några kWh försvinner det iaf. Det skulle till och med försvinna lite med en 6kW växelriktare. Kurvorna blev så stökig så jag tog bort dom för 2,3kWp och 5kWp.
Om vi istället tittar på näst bästa dagen i fjol så gav den 0,5kWh mindre, men betydligt mindre orolig produktion.


Här blir förlusten marginell igen och klar fördel mot 5kWp paneler.
Vore det värt att köpa en 6kW växelriktare istället för en 5kW - jag skulle säga absolut, om jag tänkt på att titta på en 6kW och sett att skillnaden i pris bara var 300kr så hade jag inte tvekat en sekund - förutsatt att det är ok med elnätsägaren. Men jag kommer inte uppgradera min nuvarande 5kW till 6kW pga dessa siffror. Kanske blir det annorlunda sedan när jag ser verkligheten.
När det blir dax att bygga ut, så måste jag köpa en till växelriktare och då blir det mest troligt en 6kW, bara elnätsägaren säger ja.