fredag 10 mars 2017

Att göra vid utbyggnad.

Vilka steg behövs vid en utbyggnad?
Om du ska byta till en större växelriktaren, så behövs nästan alla steg som beskrivs i Att göra
Vi ska bara bygga ut mot den befintliga växelriktaren, så jag behöver inte göra så mycket mer än att montera upp allt och slå på växelriktaren igen. Det godkännande som jag har är för växelriktarens kapacitet och har inget med antal solpaneler att göra.
Så vad ska jag då göra?
  1. Bryt strömmen till växelriktaren AC sidan först, sedan DC sidan.
  2. Jag kommer ta ner växelriktaren från väggen, det behövs eg inte, men är en lätt operation - bättre säker än ledsen.
  3. Ta lös en kontakt uppe på taket, så jag vet att kretsen är bruten. Jag måste ändå bryta minussidan för den ska flyttas till den nya sista panelen.
  4. Montera panelerna.
  5. Koppla ihop det på DC sidan igen.
  6. Montera tillbaks växelriktaren
  7. Slå på spänningen DC först AC sedan.
  8. Räkna hem pengarna :-)
I och med att jag inte fått "mitt" solcellsstöd än, så har jag även uppdaterat min totala kostnad hos Boverket, för att förhoppningsvis få stöd även för utbyggnaden.