fredag 31 mars 2017

Mars månads sammanställning

Hoppsan.
Mars månad har varit en riktigt stormig månad och flera ggr har jag oroat mig för att panelerna ska flyga iväg, men det som flög iväg var locket på en av våra takstosar, som tur var så fixade firman det riktigt snabbt - när jag väl fick tag på dom. Dessutom så tog dom nog det på garantin, dom bytte våra stosar i fjol.
Produktionsmässigt har det gått riktigt bra igen. Vi har gjort 218,7kWh mot en plan på 141kWh. Dessutom så kom vi i slutet av månaden upp till samma produktions siffror som vi har mitt i sommaren (iaf förra sommaren). Det känns riktigt bra.
Produktions diagrammet ser ut så här:
Mörkt är direkt förbrukning, ljust är sålt
De två första dagarna hade vi noll i produktion, sen har det gått både bra och dåligt. Men ändå många bra dygn tycker jag.

I tabellformat ser det ut så här.
Plan 141kWh
Utfall 218,7kWh
Sålt cirka 57kWh (26%)
kWh/kWp 94,3

Nu kommer april och det är den månad då snön ska smälta bort och vi börjar förbereda oss för sommar, det är en nog en av mina favoritmånader - även om vädret brukar vara instabilt. April är också sista månaden innan vi har totalt 12 månader i bagaget. För att klara vår 12 månadersplan så måste april ge 104kWh, enligt plan så ska den ge 287kWh, så jag känner mig mkt säker på att vi klarar 12 månadersplanen.
Enligt de offerter som vi fick innan vi byggde så skulle vi kunna generera 868kWh per installerad kWp och år, eller 868*2,32=2014kWh. Om vi klarar aprils plan - vilket jag tror att vi gör så kommer vi ha producerat 2080kWh och då komma upp i 905kWh/kWp, nästan en skånsk siffra. Men det är några dagar kvar till jag vet vad det landar på - men det ser onekligen riktigt bra ut.