tisdag 21 mars 2017

Deklarationsstrul

Morr och groff...
Från idag kl 07:00 så öppnades deklarationen på Skatteverkets sida, jag brukar vara snabb med min, så jag dök in redan strax efter. En nyhet från i år, det var någon bilaga som skulle fyllas i. NE Enskild Näringsverksamhet, va nu då? solcellerna är ju inte att betrakta som näringsverksamhet, dom skulle ju bara momsas (vilket är borttaget för oss små anläggningar from i år).
Samtal till Skatteverket och nästan 1 timme telefonkö (konstigt dom har mkt kö första dagen deklarationen blir tillgänglig *doh*). Nå sent omsider så kommer jag då fram och får prata med en mkt trevlig och hjälpsam person, h.n hade inte svaret på rak arm, men hämtade hjälp och vi kom fram till att jag ska inte fylla i den blanketten, välj att ta bort den och ange annan orsak, skrev även in kommentaren "mikroproduktion sol-el" ifall dom undrar sen. Nu är jag alltså deklarerad och klar för den här gången.

Fortf ingen info om var mina 13 paneler håller hus, det var lång leveranstid på dom. Förra gången tog det 11 dygn från att jag förskottsbetalade, nu har det tagit 13 och jag har inte hört något alls från speditören. Nå dom är nog runt hörnet och med tanke på snön så är det inte bråttom - men det vore ändå skönt att ha sakerna hemma.