måndag 17 april 2017

Äntligen.

Efter hur länge som helst med moln och snöfall (se kurvor i tidigare inlägg), så vaknade vi helt plötsligt upp med klarblå himmel och det har hållit i sig hela dagen. Det blev lite småtussar av moln mot eftermiddagen, men inget som påverkade produktionen. Dom hotar med att vi får en till liknande dag i morgon, sen ska det driva in moln igen. 16,63 kWh fick vi ut idag, inte alls illa med tanke på att rekordet är 17,96.
Trevlig kurva
Lite på skoj så jämför jag solcellsanläggningars effektivitet. Jag gör det gärna dessa dagar när jag vet att jag ligger bra till - det är roligare då :-)
Jag är med i 3 team på PVOutput.org.
  1. Fronius med 309 system
  2. Norden med 58 system
  3. Sweden med 12 system
Vi börjar med Sweden och väljer 2017-04-17 sorterar sedan på Efficiency
Här toppar vi listan, men det är inte särskilt många som är med i den här, så vi tar Norden istället.
Inte heller här är det så många system med, men här finns iaf Danmark med, känslan är att det borde ge mer där än här.
Slutligen Fronius, här finns både många system och många från betydligt bättre områden är Kiruna.
Här finns 309 system från ett flertal platser världen runt. Här kom vi "bara" på 3e plats, slagen av 2 system från Brisbane Australien.

Fuskigt såklart, ett dygn är inte representativt - men det är ändå skoj att se att det faktiskt fungerar riktigt bra här i norr.
Väljer jag någon annan dag den här månaden så ser det betydligt sämre ut.
Edit:
Ex kan jag välja 2017-04-19 då ser det inte alls bra ut
Här är jag helt plötsligt sist i Sweden listan.
Slut edit: