onsdag 25 maj 2016

Elavtalen hos elleverantören är nu uppdaterade.

Idag har dom då uppdaterat mina elavtal hos elleverantören, det tog 16 dagar. Jag var övertygad om att dom skulle vänta till den 1a nästa månad, men tydligen gick det att göra mitt i månaden.


Dom hade hotat med att all historik skulle försvinna vid bytet - det gjorde den inte (tacksam). Men jag hittar ingen "jämför med föregående år" under "standard fliken". Den finns dock kvar under fliken "Fakturerad", så jag är nöjd :-) Jag kan iofs inte jämföra dag för dag, men det är inte så noga.


Det som är kvar (och som kommer ta tid) är att få godkänt och utbetalt solcellsstödet.


Jag deklarerar därmed projektet som avslutat och prov tiden igång. Jag har iofs lite småpyssel som jag funderar på, men det är inget som påverkar en normal installation.


Jag kommer inte sluta att posta här, det kommer minst månads och så småningom årsammanställningar.


Total projekttid blev från beställning den 2016-02-11 till idag 2016-05-25, 3 månader och 24 dagar.


Jag har såklart lagt ner en hel del tid innan beställningen också, men den har jag inget direkt koll på. Men i cirka ett år innan har jag frågat efter offerter och funderat och försökt lära mig. Det var en hel del räknande och fundera fram och tillbaks:
- Är det bättre att köpa en stor anläggning på engång och hoppas på att det ska fungera, eller ska jag köpa en mindre och testa med? Det blev tillslut en mindre, men då kom nästa fråga
- Hur ska jag göra med växelriktaren, ska jag köpa en så liten som möjligt för att spara pengar initialt, eller ska jag köpa en som är ca 50% av totalbehovet, eller 100% av totalen? Det blev en med ca 50%, så vid fullt utbyggt så behöver jag 2st växelriktare.
Det blir lite dyrare i slutändan, men eftersom jag kan använda den nuvarande växelriktaren även vid fullt utbyggt, så blir det (troligen) lite billigare än att köpa en liten och vara tvungen att kassera den och köpa en ny stor sedan.
Om det var det smartaste beslutet eller ej, får framtiden utvisa.

I kortare ordalag
Planeringsstart: Jättelänge sedan.
Beställt: 2016-02-09 (leverans: 2016-02-22).
Montage: 2016-03-24 - 2016-03-30. 4 dygns väntetid på elektrikern.
Prodstart: 2016-05-09. Byte elmätare 40 dagar!
2016-05-25: Sista insats: Vattenfall uppdaterar mina abonnemang så att jag kan se köp och sälj på "Mina sidor". Dom "hotade" med att all historik skulle raderas vid abb bytet, det gjorde den tack och lov inte. Nu kan jag fortfarande jämföra utfallet mot föregående år. Iaf månadsvis.
 
Totaltid mellan beställning och klar: 3 månader och 16 dagar.
Av tiden som det tog för att byta elmätaren, kan ca 7-10 dagar skyllas på oss, för vi fyllde i färdiganmälan fel.