lördag 14 maj 2016

Nästan nytt rekord, surt :-)

Det blev riktigt spännande igår (jo jag sitter och tittar på produktionen hela tiden).
Det såg länge ut som att det skulle bli ett nytt produktionsrekord, men det snubblade på mållinjen. Surt, men på ett bra sätt, ett rekord slog vi ändå och det är mängden såld el. Det rekordet ökade från 3kWh till nästan 8kWh (7892Wh för att vara exakt). Siffror från min beräkning, så dom ska tas med en nypa salt.

Nästan rekordet ser ut så här (aktuellt rekord är 17,55kWh)

Köp och sälj ser ut så här (grön är köpt och rött är sälj).
11 lunchen syns tydligt :-)

I dag ser det också ut att bli soligt och fint, kan vi slå 17,55kWh idag?

På tal om något helt annat, så frågade frun mig igår om hur anläggningen går - ger den så mycket ström som jag trodde att den skulle ge?
Jag svarade kaxigt och utan tvekan att den går bättre :-)
Rent krasst så ser det ut så här, efter 5 dygn officiell drift.
Vi har producerat 57,6kWh enligt växelriktaren. Det har varit molnigt och regnigt i 4 av dom. I snitt ger det 11,52kWh.
Jag har räknat med att maj ska ge 308kWh eller 9,94kWh per dygn. Vi ligger alltså på +1,58kWh (116%) per dygn. Jag tycker att det är mkt bra med tanke på att solen inte synts till nästan något alls, ja förutom igår då.
Det är relativt små siffror, men anläggningen är ju "bara" på 2,3kWp, jag vill framöver bygga ut till ca 12kWp

Nej nu ska jag titta på de hoppande bollarna igen ;-)
Fronius bollarna