fredag 6 maj 2016

Måndag gäller.

Jag ringde och pratade med våran handläggare och han hörde med installatören, dom lovar nu att komma på måndag.
Jag passade på att fråga om jag får "testköra" anläggningen och det hade han inget emot, bara jag vet att jag får betala för strömmen som går ut lika väl som strömmen som kommer in, då mätaren inte känner skillnaden. Det är jag medveten om, så jag provade att köra hela dagen igår "igen". Det var lite underligt väder, det var varken klart eller mulet med resultat att anläggningen ändå inte gick för fullt. Men vi fick ihop ett nytt dygnsrekord igen, den här gången på 13kWh.

Jag loggar produktion, totalförbrukning, köpt och sålt en gång per minut i en MySQL databas, från dessa har jag byggt lite diagram. Ett räknar köpt mot sålt per timme, på det sätt som jag förstått att elbolaget gör. Resultatet från igår blev så här:

Den blå ytan är produktionen, den grön/röda stapeln är köpt (grön) och sålt (röd). Den blev lite hackig igår. Först börjar den enligt mig normalt, vi köper allt som förbrukas, sen startar solen och köpt sjunker allt eftersom produktionen ökar.  Kl 09.00 är det dax för frukost, då kokas det ägg, te och kaffe. Efter det så "säljer" vi lite ström. Vid 13.00 så lagas det lunch, nu ger solen nog så att vi köper ingen ström (jo när spisen är igång så köper vi, men vi hinner sälja tillbaks allt + lite till). En till förbrukningstopp vid 18.00 och 19.00 är middag, ca 1,5 timmar i ugn och en platta igång och svagt solsken. Sen kommer en tokhög stapel vid 23.00 och det är värmepumpen som bränner legionellabakterier, den nyttjar upp mot 8kW för att så snabbt som möjligt höja vattentempen till +60C.
Produktionen startade vid 03:30 och slutade ca 21:30.

Enligt Vattenfall, så har vi förbrukat enligt följande diagram.

Jag tycker att dom stämmer ganska väl överens med vad jag förväntade mig. Allt som är sålt har Vattenfall registrerat som köpt, de flesta staplar ser mindre ut under den tid då solen skiner.
Enligt VF har jag förbrukat: 29kWh
Enligt mig har jag förbrukat: 21kWh och sålt 3kWh.
Den här jämförelsen kan inte bli exakt, för jag summerar diffen mellan köpt och sålt, VF summerar köpt+sålt, under en timme kan vi både köpa och sälja och då driver det iväg.

Provdriften kostade mig med andra ord (avrundat och klart) ca 8kWh* 0,5888kr=4,71kr i extra utgift och 3*1,40kr= 4,20kr i förlorad inkomst. Summa ~9kr, eg skulle jag nog skriva ~10kr, för siffran måste ses som väldigt ungefärlig.
Inte illa en halvmulen dag, då vi är hemma. Det kommer att ramla ut mer kronor när det är sol och vi inte är hemma.