tisdag 14 juni 2016

14e juni och ingen sol i sikte.

Nu börjar det bli lite tråkigt det här. Det är Kiruna sommar, blåst, regn och allmänt mulet.
Vad jag kan se i loggen (diagramen på solarweb) så har vi haft någorlunda soligt den 1a och den 2a, sedan har det varit halvklart till mulet i 11 dagar (idag inte inräknat och det ser ut att vara jämn grått idag också).

Det som förvånar är att det ändå går ut relativt mycket ström, vi har gjort 154kWh hittills (13 dagar), eller 11,8kWh per dygn. Förra månaden när jag tyckte att det gick riktigt bra så fick vi ut 363kWh på 28 dagar vilket ger ett medel på 13kWh, det skiljer alltså bara 1,2kWh per dygn mellan en bra och en dålig månad... skumt.

En ganska standard dag den här månaden ser ut så här.

Igår såg det ut så här, det är också en ganska normal dag för den här månaden.

Jag beställde föresten en IP-kamera från Kina som jag tänker sätta upp utomhus och filma himlen, förhoppningsvis så kan den spara en bild om dagen och  lägga upp på någon sida. Det är ofta lång leveranstid från Kina, så få se om jag hinner få upp den i år.