lördag 4 juni 2016

Första fakturan har kommit

Första fakturan från Vattenfall har kommit.
Värt att notera är att det för Vattenfall är en 3/4 dels månad, då dom bytte elmätaren den 9e så räknar dom såklart sålt från den 9e. Lika naturligt är att förbrukningen är för hela månaden.

Vi har
köpt: 557
sålt 157kWh
Producerat 363kWh (men det vet såklart inte VF)
Totalförbrukningen i huset blev då: 557+363-157=763kWh.

Enligt fakturan så får vi betalt 64,08öre / kWh exkl moms. Vi köper sedan tillbaks den för 58,89öre /kWh inkl moms och skatter. Dessutom får vi 60öre per såld kWh i skattelättnad till nästa års deklaration, så total summan för sålt är 124,08öre /kWh. Nu ids jag inte räkna elcertifikat och ursprungsgarantier, för det kommer ta så länge innan jag får dom (dom betalas ut efter 1000kWh sålt).
Det jag säljer för redovisas exkl moms, för momsen tar skatteverket oavkortat.

Men ändå rätt så bra.
Köp för 58,89öre
Sälj för 124,08öre.
Den här månaden har solcellerna sänkt månadskostnaden för el med 645kr (inkl skattelättnaden).

Om det är en bra månad eller inte? Jag tycker nog att den gick riktigt bra trots att vi inte haft så där jättebra väder. Vi hade en plan på 308kWh och fick ut 363kWh = 118% mot plan. Ett annat mätetal som går att använda mellan olika system är kWh/kWp (dvs hur mycket energi får vi ut jämfört med installerad maxeffekt) enligt PVOutput,org har vi 5,7 - om det är bra eller inte kan jag inte riktigt svara på. Men om jag tittar på alla system som är med i Team Sweden på PVOutput så har vi gemensamt 5,1kWh/kWp, så 5,7 känns bra.