onsdag 1 juni 2016

Första (nästan) hela månaden gjord

En fråga som har formulerats ett antal gånger är om midnattssolen kan ge något utfall alls? Nu har vi svaret och det är "Ja". I natt har produktionen pågått hela natten, den har inte varit hög men den har varit igång.

När produktionen stannar så blir det hål i kurvan, som du kan se så har vi inga hål den här natten :-)

Sen är det såklart den 1 juni och vi har kört nästan hela maj. Vi startade på "riktigt" den 5e, det finns lite utfall den 3e och lite mer den 4e, jag vill minnas att jag startade anläggningen på em den 4e. Sedan fick den gå till söndag den 8e på natten då slog jag av den igen i väntan på mätarbytet som blev gjort tidigt måndag morgon. Efter det har vi kört kontinuerligt.

Beräknat utfall var 308kWh vi fick 363kWh. Jag tycket inte att vi haft så speciellt bra väder heller, sista helgen har det varit riktigt trevligt men innan det har det varit mycket moln. Jag är med andra ord nöjd med utfallet.

Hur mycket el jag köpt vet jag inte än, dom gjorde om abonnemanget den 9e och jag ser inte utfallet före det, men vi sålde 157kWh.
En relativt säker gissning på förbrukningen blir 357kWh från Vattenfall + 194kWh från ElIQ = 551kWh, uppdatering kommer när fakturan kommer.